PENGGUNAAN KAIN PERCA DIJADIKAN ALAS MEJA
Pengenalan projek :
Salah satu pemanfaatan kain perca yang sering dilakukan adalah dengan menjadikannya sebagai alas meja. Proses penghasilannya adalah dengan mencantumkan beberapa kain perca tersebut sehingga menjadi helaian kain yang lebih besar mengikut saiz yang dikehendaki Oleh itu, penggunaan kain perca sebagai bahan utama akan dapat mengurangi sampah yang dibuang dan dengan bermodalkan kerajinan, usaha ini secara tidak langsung boleh menjadi sumber pendapatan.
Objektif :
1. Melestarikan amalan hidup yang sederhana.
2. Memanfaatkan bahan terpakai atau lebihan kain menjadi produk berkualiti.
3. Menarik minat murid melalui seni dan kreatif jahitan.
4. Menceriakan suasana pembelajaran di dalam bilik darjah.
Faedah :
1. Mengelakkan pembaziran tanpa perlu membeli kain alas yang baru.
2. Memupuk sikap menghargai pakaian melalui penggunaan kain perca.
3. Penggunaan kain perca sebagai alas meja lebih menjimatkan dan tahan lama.
Pihak yang terlibat dalam pelaksanaan projek :
i. Pentadbir Sekolah
ii. Guru Kelas
iii. Ibu bapa
iv. Murid-murid
Status Pelaksanaan projek/pencapaian :
Suasana di dalam kelas bertambah ceria dan murid-murid bekerjasama menjaga kelas masing-masing supaya kain alas tersebut tidak rosak atau hilang.
Masalah/kekangan yang dihadapi :
i. Kekurangan tenaga guru yang mahir untuk menjahit kain-kain perca tersebut.
ii. Kekangan waktu.
iii. Sumber kain perca yang kurang mencukupi.
Tindakan selanjutnya sehingga projek tamat :
Projek lestari ini memerlukan komitmen yang baik daripada guru-guru, ibu bapa dan semua murid bagi menyiapkan alas-alas meja dengan kain perca di kelas masing-masing. Oleh itu, sokongan daripada semua pihak termasuk ibu bapa amatlah perlu bagi menjayakannya.
Di samping itu,guru-guru kelas akan terus menasihati murid-murid agar menghargai dan menjaga hasil kerja tersebut.
Perancangan seterusnya :
Usaha pemanfaatan kain perca akan diperluaskan lagi di sekolah terutama di dalam bilik darjah,bilik-bilik khas,di kantin dan lain-lain.Pelbagai produk lain juga boleh dihasilkan menggunakan kain perca seperti membuat kotak pensil, beg,dompet dan sebagainya.Guru-guru juga akan membimbing murid-murid yang berminat untuk menyumbangkan hasil kreativiti mereka melalui aktiviti persatuan dan kelab.
2. Memanfaatkan bahan terpakai atau lebihan kain menjadi produk berkualiti.
3. Menarik minat murid melalui seni dan kreatif jahitan.
4. Menceriakan suasana pembelajaran di dalam bilik darjah.
Faedah :
1. Mengelakkan pembaziran tanpa perlu membeli kain alas yang baru.
2. Memupuk sikap menghargai pakaian melalui penggunaan kain perca.
3. Penggunaan kain perca sebagai alas meja lebih menjimatkan dan tahan lama.
Pihak yang terlibat dalam pelaksanaan projek :
i. Pentadbir Sekolah
ii. Guru Kelas
iii. Ibu bapa
iv. Murid-murid
Status Pelaksanaan projek/pencapaian :
Suasana di dalam kelas bertambah ceria dan murid-murid bekerjasama menjaga kelas masing-masing supaya kain alas tersebut tidak rosak atau hilang.
Masalah/kekangan yang dihadapi :
i. Kekurangan tenaga guru yang mahir untuk menjahit kain-kain perca tersebut.
ii. Kekangan waktu.
iii. Sumber kain perca yang kurang mencukupi.
Tindakan selanjutnya sehingga projek tamat :
Projek lestari ini memerlukan komitmen yang baik daripada guru-guru, ibu bapa dan semua murid bagi menyiapkan alas-alas meja dengan kain perca di kelas masing-masing. Oleh itu, sokongan daripada semua pihak termasuk ibu bapa amatlah perlu bagi menjayakannya.
Di samping itu,guru-guru kelas akan terus menasihati murid-murid agar menghargai dan menjaga hasil kerja tersebut.
Perancangan seterusnya :
Usaha pemanfaatan kain perca akan diperluaskan lagi di sekolah terutama di dalam bilik darjah,bilik-bilik khas,di kantin dan lain-lain.Pelbagai produk lain juga boleh dihasilkan menggunakan kain perca seperti membuat kotak pensil, beg,dompet dan sebagainya.Guru-guru juga akan membimbing murid-murid yang berminat untuk menyumbangkan hasil kreativiti mereka melalui aktiviti persatuan dan kelab.
0 comments:
Post a Comment